Loading...

#message#

OK
Menu
Menu
HomeBij welke klachtenVoor wieBehandelingOver JohnTarievenContact

Tips en advies

Via mijn blog deel ik tips en advies om gezonder en vitaler te leven.


22 mrt. 2019

Neuraaltherapie

20 mrt. 2018

Workshop Wim Hof Methode
Ga naar mijn blog

Vermoeidheid aanpakken en vitaler leven.

Vermoeidheid aanpakken en vitaler leven.

Ontspanning kun je leren!

Tips en advies

Via mijn blog deel ik tips en advies om gezonder en vitaler te leven.


22 mrt. 2019

Neuraaltherapie

20 mrt. 2018

Workshop Wim Hof Methode

Ontspanning kun je leren!

Wat doet u om te ontspannen?
20 dec. 2016 - John van der Woude - Training

Rust nemen en ontspanning zoeken doen we steeds vaker alleen in onze vakantie. Tussendoor tanken we niet of nauwelijks bij. Ik heb eens gelezen dat we tegenwoordig op 1 dag evenveel prikkels te verwerken krijgen als 100 jaar geleden in een heel leven.

Om dat goed te doen zijn we steeds alert. Ons autonoom zenuwstelsel is continu ingesteld op actie. Maar daarmee raken we uit balans. Maar wacht even.. wat is dat autonoom zenuwstelsel?

Autonoom zenuwstelsel

In ons autonoom zenuwstelsel worden onze lichaamsprocessen onwillekeurig aangestuurd. En binnen het autonoom zenuwstelsel heb je een onderverdeling in het sympathisch en het parasympathisch deel. Het sympathisch deel zorgt dat je in de actie komt, dat er bloed naar je spieren gaat en adrenaline en andere stressstoffen door je lichaam stromen om je te laten vluchten voor de leeuw. Het parasympathisch deel zorgt voor opbouw, herstel en een goed functionerende spijsvertering.

In onderstaand plaatje ziet u hoe verschillende lichaamsprocessen worden aangestuurd door de sympathicus en parasympathicus. De spijsvertering bijvoorbeeld wordt geremd door de sympathicus en gestimuleerd door de parasympathicus. Dus: eten moet in rust en ontspanning plaatsvinden. Een boterham eten in de file of achter de computer is dus niet verstandig.

Lichaamsprocessen aangestuurd door de sympathicus en parasympathicus.
Lichaamsprocessen aangestuurd door de sympathicus en parasympathicus.

Evolutionair zijn we ingesteld op kortdurende activering van de sympathicus waarbij we dan ook echt in actie komen en de stressstoffen verbruiken. De rest van de tijd kan de parasympathicus zorgen voor rust en herstel.
Maar in de huidige tijd wordt ons sympathisch zenuwstelsel gestimuleerd door allerlei prikkels (sociale media, TV, werkbelasting , privébelasting), we zijn constant alert, maar de circulerende stressstoffen worden niet verbruikt door fysieke actie. Op den duur zie je dat de basisinstelling van de sympathicus een tandje hoger wordt ingesteld. Je hebt je lichaam en geest eigenlijk getraind om extra alert te zijn!! Je staat als het ware in rust op een te hoog toerental te draaien. En je systeem wordt minder flexibel. Veel mensen kunnen niet meer makkelijk afschakelen.

Ze slapen slechter en staan moe op. De spieren staan constant aangespannen en mensen krijgen nek en schouderklachten, rugklachten, RSI, fibromyalgie en chronische vermoeidheid e.d.. En chronisch alert zijn geeft op den duur chronische ziekten.

Maar hoe doorbreek je dit? Hoe zorg je voor het herstellen van de balans in het autonome zenuwstelsel? Hoe voorkom je dat je een chronische ziekte of burnout ontwikkelt? Hoe kan je checken of je autonoom zenuwstelsel uit balans is?

HRV

Dat kan door de Hartritmevariabiliteit (HRV) te verbeteren. Bij een gezond mens varieert de hartslag voortdurend onder invloed van allerlei prikkels. Maar er is wel een regelmatig patroon, waarbij de hartfrequentie toeneemt bij de inademing en afneemt bij de uitademing. Bij de inademing is de sympathicus actiever en bij de uitademing de parasympathicus. Bij een langzamere ademhaling zie je de HRV verder toenemen. Dit wordt hartcoherentie genoemd.

Nu blijkt deze HRV een goede maat voor de veerkracht die je hebt om allerlei “schadelijke” invloeden te weerstaan. En de HRV is relatief makkelijk te meten. Er komen steeds meer apparaatjes op de markt om de HRV te meten.
Zoals sommigen van jullie al hebben gemerkt werk ik met zo’n apparaat in mijn praktijk. Ik geef mensen een instructie hoe ze de HRV kunnen verbeteren en hoe ze verder thuis kunnen oefenen. En tegenwoordig zijn deze apparaatjes zelfs aan te sluiten op je Iphone en Ipad. Er zijn ook apparaten voor android toestellen.

Van tijd tot tijd volg ik nascholingen samen met andere hartcoherentiecoaches, waar we weer op de hoogte worden gehouden van nieuwe ontwikkelingen.
Bij de laatste nascholing was er een professor van de vrije universiteit van Brussel, Yuri Gidron, die een zeer interessante lezing hield. Binnen zijn vakgroep zijn een aantal wetenschappers bezig met onderzoek naar de HRV.

De onderzoeksgroep van Professor Gidron onderzocht de HRV in relatie tot kanker. Kankerpatiënten die geopereerd worden krijgen voor de operatie altijd een ECG (electrocardiogram, ook genoemd hartfilmpje) en aan de hand van het ECG is de HRV uit te rekenen. Ze hebben de HRV uitgerekend en dit vergeleken met de tumormarkers bij prostaatkanker en dikke darm kanker. Wat bleek nu? Mensen met een hogere HRV hadden statistisch lagere tumormarkers.

Op deze nascholingsdag werd ook onderzoek aangehaald dat HRV training goede resultaten geeft bij hoge bloeddruk en bij Post traumatisch stress stoornis.
Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de lijst van ziekten en aandoeningen waarop HRV-training een gunstige invloed heeft steeds langer wordt.
De HRV is immers een afspiegeling van de gezondheid, vitaliteit en veerkracht van een persoon en geeft aan hoe je kunt werken aan ontspanning en herstel.

Ontspanning kun je leren

Al met al voldoende reden om de HRV training onder de aandacht te brengen. In mijn praktijk kan ik bij u een HRV meting doen om te kijken hoe het bij u gesteld is en ik kan u adviezen geven hoe u uw HRV kan verhogen.
Een verhoogde HRV betekent een gezonder, vitaler, productiever en prettiger leven. Om de HRV weer te optimaliseren moet u wel trainen. Dat gaat met aandachts-, adem- en ontspanningsoefeningen. Een biofeedbackapparaat versneld dit leerproces. Daarom werk ik daarmee in mijn praktijk en kan ik dat iedereen van harte aanbevelen. 



Deel deze pagina

Slaap adviezen

Vul je gegevens hieronder in en je ontvangt mijn document met tips 'Slaap Adviezen' helemaal gratis!